In de Nederlandse media is er de afgelopen tijd veel aandacht geweest voor het fenomeen no-show in de mondzorg. Per behandelaar worden er per week 3.6 afspraken per week niet nagekomen wat tot hoge kosten leidt. Conform de landelijke richtlijnen brengen tandartsen en mondhygiëniste voor een niet nagekomen afspraak de kosten in rekening (Declaratiecode C90: ‘’Niet nagekomen afspraak’’)
Helaas worden wij ook bij Tandcentrum Schoffelen met deze problemen geconfronteerd. De afgelopen week zijn er maar liefst 43 patiënten niet op hun afspraak verschenen. Dat vinden wij best veel. Er staat namelijk een team klaar, die in deze tijd (maar liefst 20 uur) geen zorg kan verlenen. Dit kost de praktijk veel geld.
Het is de verantwoordelijkheid van een patiënt om een afspraak goed te noteren, deze op te volgen of minimaal 24-uur van tevoren te verplaatsen. Om te voorkomen dat een afspraak wordt vergeten, stuurt Tandcentrum Schoffelen via een email een afspraakbevestiging een week voor de afspraak en de dag voor de afspraak ook nog een herinnering. Aan de balie wordt ook een afspraakkaart aangeboden. De e-mails zijn een service voor onze patiënten en ontslaat een patiënt niet van de eigen verantwoordelijkheid.
Natuurlijk gaan wij er van uit dat een patiënt niet express niet komt opdagen. Toch worden, zonder uitzondering en ongeacht de reden, conform de landelijke richtlijnen door tandartsen en mondhygiëniste de kosten in rekening gebracht.
Wordt een afspraak niet nagekomen dan ontvangt de patiënt een nota van ons administratiekantoor met de declaratiecode C90: ‘’niet nagekomen afspraak. We begrijpen dat dit vervelend kan zijn, maar we rekenen na bovenstaande uitleg ook op je begrip.
Maak je een afspraak voor een controle of behandeling bij de tandarts of een behandeling bij de mondhygiëniste? Dan vragen wij hierbij graag extra aandacht van je om de afspraak direct in je agenda te noteren. Weet je de datum of het tijdstip niet zeker meer? Heb je geen email ontvangen via e-mail? Bel of e-mail ons even. Voorkomen is voor jou en ons beter dan een ‘no-show’ .